L' Oiseau En Cage Revera des Nuages


Space solution
15/10/2010, 16:42
Filed under: gedacht, gelezen, geschreven | Tags: , ,

Zo’n vier jaar geleden, toen ik aan het eind van mijn puberjaren was, stuurde Al Gore ‘An Inconvenient Truth’ de wereld in en op initiatief van de Vlaamse overheid kreeg elke secundaire school een exemplaar aangeboden, bij wijze van studiemateriaal. Onze secundaire school had toen het geniale idee alle studenten samen te brengen in een grote zaal om daar die film, speciaal voor ons en daarmee ook voor onze toekomst, te vertonen. De film was geweldig: gletsjers smolten in hoogstens een paar minuten, mensen overspoelden door gigantische tsunami’s of vlogen weg door tornado’s, gebieden verdroogden en werden woestijn, zeeën namen land in en zelfs onze noorderbuur zou in zee opgaan. Wij vielen zo nu en dan van onze stoel en hielden elkaars handen soms vast.

De hele wereld stond zowaar op zijn kop en wij waren een hele week diep onder de indruk. Toen die beelden wat waren bezonken, ontwikkelde ik maniakale gewoonten om de wereld van de ondergang te redden. Ik deed de kraan dicht als ik mijn tanden poetste, trok stopcontacten uit als ik die niet nodig had, kocht spaarlampen voor op kot, deed lichten overdag uit, duwde dat kleine knopje op het tv-toestel uit als ik ging slapen en probeerde niet te lang te douchen. Ik plakte zelfs briefjes boven de kranen in het toilet: ‘Save water, please’.

Vandaag is het een feit (en vastgesteld in het Living Planet Rapport van de WWF) dat Belgen de vierde grootste (ecologische) voeten hebben ter wereld, zelfs groter dan die van de Amerikanen! Wij hebben 8 ha grond nodig om ons elk jaar in onze noden te voorzien en als je even rekent, zijn dat ongeveer 16 voetbalvelden per jaar. Maar wij zijn niet de enige slechteriken; over de hele wereld wordt in 1 jaar verbruikt wat de aarde pas in een anderhalf jaar kan produceren en mochten we zo verder blijven doen, moeten we zoekertjes beginnen plaatsen voor 2 à 3 extra planeten tegen 2030. Shockeffect nummer twee, ik zocht een stoel en ging even zitten.

De planeet is terminaal en men zoekt de ruimte af naar nieuwe ziek te maken planeten, maar dan niet echt. Mijn maniakale gewoonten steken weer de kop op en ik hoop dat het toch enigszins besmettelijk werkt.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

