L' Oiseau En Cage Revera des Nuages


Confiteris Deo omnipotenti
15/09/2010, 18:24
Filed under: gedacht, geschreven | Tags: , ,
Beste meneer de priester

‘Uw kinderen’ zijn uw kinderen niet. En zelfs ons eigen kinderen zijn de onze slechts gedeeltelijk. Het was uw hand die ook bij mij de Heilige Geest heeft aangebracht. Ik heb hem gisteren aan de deur gezet. Dit is het begin van mijn betere wereld, een brief aan u. Ik hoop dat u zich vereerd voelt met dit gebaar, voor deze woorden die ik nog richt tot u.
Ik weet niet waar u in gelooft. Ik dacht dat het een wereld was, waarvoor uw christus bereid was te sterven. Ook voor uw zonden, is hij gestorven (uw zonden, en met die zonden al het leed dat die hebben berokkend). Ik denk niet dat hij het zou overdoen, mocht hij weten wat in zijn huis van vertrouwen gebeurt. Het is het huis waar zijn woord hoort te beschermen. Het huis waar de mensen zijn veiligheid, geborgenheid… hun gehele geloof gaan zoeken. Zo ziet men dat zelfs dikke muren, grote poorten, en hoge ramen de vuiligheid niet buiten houden.
Voor allen onder ons die geloofden in die god waarvan u het woord hoort te verspreiden, voor allen onder ons die graag dat woord hadden verspreid en daarvoor bereid waren zoveel op te geven, voor de kleinen onder ons, en de groten, voor de ontgoocheling en het verdriet. Voor de geheimen in de harten van diegenen die nog niet spraken, voor hen die nooit zullen spreken. Voor hun levens die nooit meer hetzelfde waren, voor hun jeugd, voor hun toekomst. Ik dank u niet.
U mag nog een tijd in het verborgene blijven, wij betalen u daar immers voor. Zij die geloven in een wereld zonder mensen zoals u, zij betalen uw verborgenheid. En u bent vast dankbaar. Ik kan niet helemaal met zekerheid zeggen wat er staat te gebeuren, mocht men u zien. Maar dat de mensen niet meer vertrouwen, dat ziet zelfs u. U bent nooit goed genoeg om uw verlossing te verdienen. Hoe verborgen u ook bent, hoe schijnbaar het u spijt, of ook niet.
Ik hoop dat zij – in hun harten onder hun lange kleren en blinkende juwelen – ontgoocheld zijn, in hun eeuwenlange instituut dat de mensen aanvankelijk moest helpen, maar dat nooit echt deed. Het geloof heeft geen mannen nodig die zich naar andere mannen noemen. Die alles opgeven voor een leven gewijd aan een hoopje lucht en bladzijden vol piepkleine letters. Het geloof heeft geen poorten nodig die ’s nachts sluiten voor diegene die kou hebben. Het geloof heeft geen rijkdom nodig, want de rijkdom is het geloof zelf.
Nu, en morgen en de dagen daarna, leeft hun geloof in de harten van de mensen. Het enige geloof wat bestaat, hun overtuiging. En wat die overtuiging ook is, zij zullen allemaal beamen dat u heeft gefaald. En uw god is vast driemaal niet trots.

Ik wens u niet dichtbij.
Blijft u dus maar ver.

1 reactie so far
Plaats een reactie

Hopelijk heb je deze echt opgestuurd…

Amen..

Reactie door Vlindera




Geef een reactie

